نارسیس رایانه

نقد و بررسی Rayman Legends

سال ها پیش بود که اولین نسخه از سری محبوب Rayman برای PC و PlayStation منتشر شد که به عنوان یک بازی ۲D در آن سال ها بسیار مورد توجه قرار گرفت. پس از عرضه یک نسخه موفق، این سری به شکل جدیدی در قالب عناوین ۳D ادامه پیدا کرد و در نتیجه از ریشه های خود فاصله گرفت و به یک خواب عمیق چند ساله فرو رفت. خوشبختانه سال ۲۰۱۱ میزبان موفقی برای بازگشت این مجموعه به ریشه های خود بود و Rayman Origins با قصد تکرار موفقیت های نسخه اصلی منتشر شد. این نسخه که توسط میشل انسل (Michel Ancel) دوست داشتنی طراحی و روانه بازار شده بود، در زمره برترین عناوین ۲D تاریخ این نسل جای گرفت. البته علیرغم تحسین کارشناسان، RO نتوانست انتظارات مالی ناشر را برآورده کند و همین نکته باعث شد تا E3 2012 باعث حسرت همگان با معرفی نسخه جدیدی به نام Rayman Legends بصورت انحصاری برای کنسول Nintendo باشد. نمایش فوق العاده این قسمت از یک طرف و انتخاب Wii U به عنوان پلتفرم آن از طرفی دیگر، باعث شد تا حضار، خود را بابت حمایت نکردن از RO سرزنش کنند. البته قضیه به همین جا ختم نشد و درخواست های مکرر علاقه مندان به ناشر، سبب شد تا خیلی زود این بازی برای سایر پلتفرم ها نیز تأیید شود. اکنون RL با تجربه درخشان دو دوره از E3* در سال های اخیر منتشر شده که باید دید ارزش آن همه درخواست را داشته یا خیر؟

Click this bar to view the original image of 600x338px.



داستان

داستان و نحوه روایت آن برای سازندگان بازی های ۲D* پلتفرمر هیچگاه به عنوان یکی از اولویت ها در ساخت عناوین جدیدشان مطرح نبوده، زیرا لازمه یک بازی موفق در این سبک، گیم پلی مفرح و لذت بخش است. به همین دلیل، این مورد همواره به کانون توجهات سازندگان تبدیل شده است. سری Rayman نیز از همین قاعده کلی پیروی می کند، اما از معدود عناوین ۲D است که داستانی ساده، اما قابل قبول را ارائه می دهد و دلیل عمده آن هم، بسته به وجود شخصیت های داستانی محبوبی همچون Rayman و GloBox است. داستان RL از آنجایی آغاز می شود که Rayman و دوستان تنبلش که مدتهاست به شغل شریف تن پروری مشغولند، به خواب عمیقی فرو رفته اند. در این حال، موجوداتی ناشناخته مثل اژدها و غول های افسانه ای به محل زندگی آن ها هجوم می آورند و طبق معمول Rayman و همراهانش باید تمامی این مشکلات را برطرف کنند. در ابتدای بازی Rayman توسط Morphy از خواب چندین ساله بیدار می شود. او وخامت اوضاع را برای قهرمانان شرح می دهد و از آن ها کمک می طلبد. به این ترتیب، دار و دسته جنگلی ها راهی سفری پرمخاطره جهت رویارویی و نابود کردن موجودات افسانه ای به درون تابلوهای نقاشی می شوند. به طور کلی، تنها شاخص داستان این نسخه، همچون عناوین قبلی، خلق شخصیت های دوست داشتنی و جدیدی است که همواره از این مجموعه سراغ داشته ایم. کلیت داستان دارای هیچ پیچیدگی خاصی نبوده و همچون دیگر آثار کلاسیک این سبک در اوج سادگی پیش می رود، اما با این حال دارای نکات جالبی است که باعث می شود تا RL از این نظر عنوان ضعیفی نباشد.

Click this bar to view the original image of 600x338px.



گرافیک

سری بازی های Rayman از ابتدای راه تا به حال، به وجود گرافیک هنری و زیبا، زبانزد خاص و عام بوده و این برتری، نکته تازه ای برای این عنوان محسوب نمی شود. این زیبایی زمانی به اوج خود رسید که تم گرافیکی شاد و طنزآمیز RO در میان بازار اشباع شده ای از عناوین خشن و آخر الزمانی، بسیار مورد توجه قرار گرفت. تا جایی که به اثر جدید استودیوی Ubisoft Montpellier لقب نقاشی هنری داده شد. اینبار در RL شاهد پیشرفت گرافیکی محسوسی هستیم که روی همان تم کارتونی و بسیار دیدنی بازی اعمال شده است. RL با استفاده از موتور انحصاری Ubisoft، یعنی UbiArt Framework ساخته شده که جلوه های بصری و جنبه های هنری آن بیشتر به یک تابلوی نقاشی می مانند تا یک بازی کامپیوتری. پس زمینه های زنده و در اکثر مواقع توأم با جلوه های ۳D که در راستای عمق دادن به گیم پلی نقش خود را ایفا می کنند، هر کدام به تنهایی، یک تابلوی نقاشی بوده و قادر هستند تا برای مدت ها، هر کسی را محو تماشای محیط کنند و این در حالیست که شاخص اصلی و قدرتمند گرافیک بازی، مانند قبل، مربوط به طراحی شخصیت ها و انیمیشن های متنوع آن ها می شود. سازندگان در این زمینه بسیار موفق ظاهر شده اند و خیلی کم پیش می آید که نمونه های مشابهی در طول بازی در موقعیت های یکسان دیده شوند. اضافه شدن جلوه ها و افکت های بصری جدید در کنار مدل های متفاوتی از شخصیت های اصلی قابل بازی از دیگر نقاط برجسته این نسخه محسوب می شوند. ارزش های گرافیکی این بازی به هنگام جابجایی در بین مراحل و لوکیشن های متنوع (از محیط های جنگلی گرفته تا قلعه های باستانی در دل کوهستان) با حضور انواع جدیدی از دشمنان ریز و درشت است که تجلی پیدا می کنند. در کنار تمامی موارد مذکور، سرعت فریم ۶۰ را نیز اضافه کنید که تأثیر بسزایی بر بالا بردن سرعت گیم پلی گذاشته است.

Click this bar to view the original image of 790x444px.



موسیقی/صداگذاری

RL نه تنها از نظر بصری دارای نقاط برجسته ای است، بلکه صداگذاری آن تحت تأثیر همین موضوع به شکل تحسین برانگیزی صورت گرفته تا شاهد عنوانی به مراتب قوی تر از نظر سمعی و بصری نسبت به RO باشیم. البته همچنان دیالوگ های آنچنانی در بازی وجود ندارند، اما بذله گویی های برخی شخصیت ها در غالب لهجه و زبان خاصی که دارند، در نوع خود بسیار لذت بخش است. همچنین استفاده از افکت های صوتی کوتاه به منظور جلوه دادن به برخوردها و اتفاقات سریع موجود در جریان بازی، هر بازیکنی را به خود جذب می کند. یکی دیگر از نکات قابل تأمل در بخش صداگذاری، افزایش چشمگیر افکت های صوتی در پس زمینه و آنچه که توسط موجودات و عوامل محیطی به گوش می رسد، است که بسته به نوع مراحل متغیر هستند. موسیقی RL عملکرد بسیار متفاوت و به مراتب بهتری نسبت به RO از خود به نمایش گذاشته است. اینبار هم کریستوف هرال (Christophe Héral) و بیلی مارتین (Billy Martin) با بهره گیری از چند سبک مختلف موسیقی که عمدتاً آهنگ های شاد و محبوب این سری هستند، بازیکن را در دنیای بازی غرق می کنند.

Click this bar to view the original image of 790x444px.



گیم پلی

گیم پلی، مهمترین بخش عناوین پلتفرمر یا به نوعی پاشنه آشیل آن ها محسوب می شود که موفقیت در این بخش موجب پیروزی است و عکس این قضیه نیز امکانپذیر است. در ابتدا ممکن است RL را با نسخه قبلی اشتباه بگیرید، زیرا هسته اصلی گیم پلی همچنان دست نخورده باقی مانده است. اما پس از دقایقی با حضور Morphy متوجه تفاوت های میان این دو نسخه خواهید شد. همواره در طول مراحل، باید سریع نحوه عملکرد او را برای حل معماها و نابودی دشمنان مشخص کنید که گاهی تأخیر به منزله نابودی محسوب می شود. Morphy می تواند آن ها را سرگرم و آسیب پذیر کند، موانع را از پیش روی شما بردارد و در مواقعی که فکرش را هم نمی کنید، به دادتان برسد، او به تنهایی می تواند وجه تمایز میان دو نسخه اخیر لقب بگیرد. همچنان در ابتدای مراحل، می توانید از میان شخصیت های موجود، یکی را انتخاب کنید. سپس با استفاده از رابط کاربری بازی میان مراحل اصلی و جانبی که در قالب تابلوهای دیواری حضور دارند، جابجا شوید و هر فصل از گیم پلی، در محیط های متنوعی دنبال می شوند. با پریدن و ضربه زدن به دشمنان آنها را از بین ببرید و از صد موانع و معماها عبور کنید. بر خلاف نسخه قبلی، تمامی قدرت های موثر بر روند گیم پلی از ابتدا در اختیار بازیکن قرار دارند و دیگر آن سیستم پیشرفت دوست داشتنی موجود در نسخه قبلی وجود ندارد.

Click this bar to view the original image of 790x444px.

دیگر المان های کلیدی موجود در این سری همچون راه رفتن روی دیوارها، شنا کردن، ضربات سنگین و سرعتی و همچنین پروازهای مقطعی، همگی به همان شکل شناخته شده گذشته به این نسخه منتقل شده اند. مبارزه با Bossهای غول پیکر، اما کارتونی نقش پررنگ تری در این نسخه ایفا می کند، اما همچنان جمع آوریLum ها اصلی ترین هدف شما در طول بازی محسوب می شود. مراحل جانبی مفرحی همچون KungFoot هم در RL طراحی شده اند که می توانید در قالب تیم های فوتبال با یکدیگر رقابت کنید. البته بالا رفتن ارزش آیتم های موجود در بازی مقداری باعث کند شدن گیم پلی شده، زیرا بازیکن سعی می کند تا برای رسیدن به امتیاز بیشتر، تمام محیط را بررسی کند. همچنین وجود مراحل مخفی و اهمیت آنها در بخش امتیازدهی، باعث می شود تا به سرعت از هر جایی عبور نکنید. کنترل بازی فوق العاده است و برای هر کدام از حرکات اصلی کلیدهای مجزایی در نظر گرفته شده تا درصد خطاها کاهش یابد. اما شاید اصلی ترین نقطه قوت این نسخه، بخش چندنفره مفصل آن باشد که از همان کلیت RO تبعیت می کند. همچنان می توانید به طور همزمان با ۴ نفر در قالب ۴ شخصیت در بازی مدت ها تفریح کنید.

Click this bar to view the original image of 790x444px.



نتیجه گیری

RL یکی از برجسته ترین عناوین پلتفرمر این نسل است که با بهره گیری از فضای طنزآلود و محبوبیت بسیار بالای شخصیت های دوست داشتنی اش در قالب دنیایی زیبا و جلوه های بصری خارق العاده، تجربه ای نوین از یک عنوان ۲D پلتفرمر را در اختیار علاقه مندان قرار می دهد.



نویسنده: علی رضایی

اشتراک گذاری در FaceBook اشتراک گذاری در Twitter google +