نارسیس رایانه

نقد و بررسی Total War: Rome II

امپراطوری پر عظمت روم که همواره از آن به عنوان نماد و سمبل تمدن و فرهنگ یاد می شود، سال ها پیش به دست نمایندگان اقوام پرنفوذ رومی اداره می شد که در محلی به نام سنا گرد هم می آمدند و در مورد کم و کیف حکومت با یکدیگر تبادل نظر می کردند. تا قبل از ظهور جولیوس سزار (Julius Caesar) که از مجلس سنا برخاست، چیزی به نام یک امپراطوری وجود نداشت، بلکه حکومتی مرکزی تحت کنترل اعضای سنا بنا شده بود. سزار اولین فرمانده رومی بود که توانست از قدرت و فتوحات قابل توجهی که به دست آورده بود، در مقابل سنا دفاع و به عنوان اولین شخص در حکومت، یک امپراطوری مستقل تأسیس کند.

او پس از کاهش دادن قدرت اعضای سنا، به هیچ وجه حاضر نبود تا قدرتش را تسلیم آن ها کند. چنین وقایعی در تاریخ باستانی روم بسیار یافت می شوند و همین موارد باعث شده تا فرهنگ آن ها همواره به یکی از سوژه های مرجع برای ساخت فیلم های هالیوودی یا عناوین مطرحی در صنعت بازیسازی تبدیل شود. یکی از زیرشاخه های اصلی و مجبوب سری بازی های Total War که در آن همواره به تاریخ و فرهنگ باستانی تمدن ها پرداخته شده Rome نام دارد که در رابطه با تمدن امپراطوری روم است که پس از عرضه یک نسخه موفق، به عنوان یکی از گزینه های اصلی برای علاقه مندان به سبک استراتژی، خود را مطرح نمود. این بازی به سرعت به جایگاهی رسید که شاهد نسخه های جدیدتری از آن در سال های آتی باشیم. اکنون Rome II پس گذشت یک دهه، قرار است تجدید خاطره ای با تمدن های باستانی باشد.

داستان

بر خلاف اکثر قریب به اتفاق عناوین سبک استراتژی که فاقد هر گونه پیچش یا نکته های خاص داستانی هستند، نسخه اول این سری با ارائه مجموعه ای از وقایع و منازعات تاریخی میان تمدن ها و صد البته مقدار قابل توجهی نیز از تخیلات سازندگان، مسیر خود را از سایر عناوین هم سبک جدا نمود. RII* به نوعی همان روند را ادامه داده و بر تمدن رومی متمرکز است، اما دستبردهای سازندگان به تاریخ نسبت به گذشته، بسیار کمتر شده است. این، بدان معناست که در این نسخه شاهد میزان بیشتری از نبردها و اتفاقات تاریخی هستیم و از آغاز تا شکل گیری تشکیلات نظامی قدرتمند در طول داستان روایت می شوند. همچنان، این نسخه نگاه ویژه ای به آغاز جمهوری روم تا تبدیل شدن آن به یک امپراطوری عظیم دارد که در طول داستان روابط با ملت های دیگر تأثیر به سزایی در آن ایجاد می کنند. به طور کلی، داستان این قسمت به مراتب واقع گرایانه تر و حماسی تر از نسخه قبل کار شده و دیگر آن حس تکراری و مصنوعی موجود در نسخه اول را تکرار نمی کند.



گرافیک

سری بازی های TW همواره به عنوان یکی از با کیفیت ترین عناوین سبک استراتژی در سال های گذشته شناخته شده که توجه سازندگان به ریزه کاری ها و جزئیات در این سری، زبانزد خاص و عام بوده است. RII با استفاده از موتور Warscape ساخته شده که توانایی عجیبی در به تصویر کشیدن محیط های شلوغ، پرجزئیات و گسترده دارد. مراحل بازی به مراتب وسیع تر، پر ازدحام تر و زیباتر از قبل شده اند و ارزش های فنی بسیاری در جای جای آن دیده می شوند. توجه به سایه زنی ها و Draw to Distantهای عالی، این نسخه را به بهترین عنوان گرافیکی در کل سری TW تبدیل کرده است. گذشته از تمامی موارد نامبرده شده، طراحی مدل سربازان جنگی و انیمیشن های آن ها پیشرفته تر از گذشته شده و الگوهای متنوع تری برای طراحی چهره ها بکار رفته است.
البته این ویژگی، آن طور که سازندگان روی آن مانور می دادند، به مرحله اجرا نرسیده، اما در ابعاد کمتری شاهد مواردی از این قبیل هستیم. نکته قابل تأمل، اینجاست که ویژگی های بصری RII تنها به مدل شخصیت ها و طراحی مراحل بازی محدود نمی شود و در طول بازی شاهد صحنه های خیره کننده ای همچون طراحی استادانه شهرها که تنوع آن ها به بیش از ۳۰ نمونه می رسند و بناهای قدیمی در کنار ترکیبی از جغرافیای بیابانی، کوهستانی و جنگلی هستیم. از طرفی، باید به هوش مصنوعی پیشرفته و زوایای فوق العاده چرخش دوربین اشاره کرد که هر دو کمک شایانی به لذت بخش تر شدن گیم پلی کرده اند. البته لازم به ذکر است که رسیدن به آن سطح ایده آل که از آن سخن گفتیم، نیازمند یک PC قدرتمند است. در غیر اینصورت، شاید در کیفیت های پایین تر گرافیکی به آن چیزی که در این نقد اشاره شده، نرسید و شاهد مشکلات عدیده ای چون، افت فریم شدید و برش تصویر باشید.



موسیقی/صداگذاری

با توجه به گستردگی RII، این عنوان به یک اثر بی نظیر در زمینه صداگذاری تبدیل شده که گاه تا حد و اندازه های عناوین مطرح نقش آفرینی جلوه می کند. صدای محیط، شخصیت ها و حیوانات که هر کدام از این موارد به زیرشاخه های دیگری تقسیم می شوند، بسیار عالی کار شده اند. هر قبیله از حیوانات خاصی استفاده می کنند. مثلاً اقوام آسیایی به فیل های غول پیکری مجهز هستند که صدای هولناک آن ها، لرزه بر پیکر دشمنان می اندازد، تا جایی که می تواند باعث عقب نشینی دسته ای از دشمنان شود. در سرتاسر نبرد، شاهد دیالوگ های خاصی هستیم که بسته به استراتژی جنگی و نحوه نبرد افراد، متغیر هستند.
گاهی سربازان، ندای افتخار و حماسه سر می دهند و گاهی در طول گریز از میدان نبرد، شاهد یأس و ناامیدی در کلام آن ها هستیم. سایر افکت های صوتی همچون صدای برخورد شمشیرها، پرتاپ نیزه ها، غرش پای دسته های نظامی و… همگی به شکل تأثیرگذاری شما را در خود غرق می کنند. موسیقی بازی نیز در جریان حس و حال حماسی آن، تمی مشابه دارد که بسته به شرایط عمل می کند. پس از آغاز آتش و شروع درگیری، شاهد نواهای به مراتب هیجان انگیزتر و حماسی تری نسبت به سایر بخش های بازی هستیم. البته گاهی ضرب آهنگ موسیقی ها در اوج نبرد به صورت نامتعارفی تغییر می کند که گویی نتیجه جنگ عوض شده است.



گیم پلی

آنچه که باعث محبوبیت بالای سری TW در یک دهه اخیر شده، گیم پلی حماسی، هیجان انگیز و همه جانبه آن است که با نبردهای فوق العاده سنگین و بی نهایت تاکتیکی اش هنوز هم به عنوان یکی از اصلی ترین گزینه ها برای علاقه مندان به این سبک شناخته می شود. اکنون پس از عرضه Shogun 2 نوبت به نبردهای روم رسیده تا هر چه بیشتر ما را با دنیای حماسی خود همراه کند. همان طور که از عنوان RII برمی آید، معنی واقعی یک جنگ همه جانبه را تجلی می کند. پس از عرضه چند نسخه تقریباً تکراری در این مجموعه، سازندگان برای این نسخه تغییرات گسترده ای را در نظر گرفته اند که حتی رابط کاربری را نیز شامل می شود.
همچنان از طریق نقشه جغرافیایی و میادین نبرد، می توانید نیروهای خود را سازماندهی کنید. مانند نسخه های قبلی، شرایط جغیرافیایی نقش به سزایی را در نوع استراتژی جنگی شما ایفا می کنند. به عنوان مثال، از ارتفاع های بالاتر، می توانید خسارات بیشتری به دشمنان خود وارد سازید. تعداد تمدن ها و کشورهای درون نقشه به اندازه قابل توجهی بالا رفته و همین امر، باعث بکار گیری مکانیزم ایالتی کردن سرزمین های تحت سلطه برای غافل نشدن از وضعیت و شرایط آن ها شده است. اکنون قادر خواهید بود که تصمیمات خود را با کمترین انرژی ممکن به سراسر امپراطوری خود مخابره کنید. همان طور که اشاره کردیم، پیشرفت هوش مصنوعی بازی، تأثیر مستقیمی بر روند آن گذاشته و دیگر کمتر شاهد رفتارهای نامعقول دشمنان چه در محیط جنگ و چه در نقشه جغرافیایی هستیم.

طبق روند آشنای این سری، در ابتدا می توانید ملیت مورد نظر خود را از انواع موجود انتخاب کرده و در طول دوره های در نظر گرفته شده، به فکر هموار کردن روابط دوستانه خود و برقراری دیپلماسی با سایر ملت ها باشید و یا به صورت مخفیانه با جاسوس هایتان برای تضعیف دشمنان اقدام کنید. تنوع واحدهای نظامی موجود در RII به شکل قابل ملاحظه ای بالا رفته و ممکن است در طی چند دوره، شناختی کافی از آن ها پیدا نکنید. رابط کاربری این نسخه بسیار کاربردی تر از گذشته شده و به راحتی می توانید دسته لژیون های خود را هدایت کنید و به سمت استراتژی جنگی مورد نظر خود سوق دهید. آرایش های نظامی، همچنان نقش مهمی در گیم پلی ایفا می کنند و می توانند باعث تغییر سرنوشت جنگ شوند. نبردهای دریایی و تأثیر آن ها بر نتیجه جنگ دوچندان شده و برای اولین بار شما می توانید با قرار دادن پیاده نظام خود در اطراف کشتی های جنگی، از قدرت تخریب بالای آن ها در صحنه های نبرد کمک بگیرید و یا آنکه مانع نزدیک شدن ناوگان نیروهای دشمن به پیاده نظام خود شوید.



نتیجه گیری

به طور کلی، محصول جدید استودیوی Creative Assembly از آن دسته بازی هایی نیست که از ریشه های خود دور شده باشد و می تواند برای هر دو دسته مخاطب جدید و قدیمی تجربه ای لذت بخش باشد. RII تلاش موفقی برای بازگرداندن محبوبیت از دست رفته مجموعه TW به حساب می آید. اکنون می توانید یک دهه دیگر با این بازی* و دنیای بزرگ آن سرگرم باشید، به شرط آنکه با حال و هوای خاص آن آشنا و علاقه مند به این سبک از بازی ها باشید.


نویسنده: علی رضایی

اشتراک گذاری در FaceBook اشتراک گذاری در Twitter google +