نارسیس رایانه

دزدان دریایی Assassin’s Creed IV

اکران پرشور قسمت های مختلف مجموعه فیلم های دزدان دریایی کارائیب در سرتاسر جهان، نقطه عطفی در تاریخ آن ها بود که پس از مدت ها فراموشی، باعث رونق این سوژه در سایر شاخه های سرگرمی شد. طبیعتاً استقبال مردم از این شخصیت های ماجراجو می توانست به سوژه مناسبی برای یک سری از مطرح ترین اثرات هنر هشتم، من جمله سری بازی های Assassin’s Creed مبدل شود که اتفاقاً نخستین کلیدهای آن از نسخه قبلی این مجموعه خورده شده بود. به جرأت می توان گفت که قسمت های کشتیرانی و ماجراجویانه دریایی در AC III نه تنها مهیج ترین لحظات بازی را شامل می شدند، بلکه تجربه ای کامل و مجزا بودند که حتی ساعت ها پس از اتمام بازی هم هیجان خود را از دست نمی دادند.
به این ترتیب، کاملاً قابل پیش بینی بود که Ubisoft برای نسخه های بعدی، مانور بیشتری بر این بخش از بازی داده یا حتی یکی از نسخه های اصلی و شماره دار این مجموعه را به آن اختصاص دهد. در چنین شرایطی بود که طبق سنت عرضه سالیانه، آن ها نسخه چهارم از سری بازی های AC را معرفی و پس از مدتی راهی بازار نمودند. این قسمت، به همراه یک سری ویژگی های خاص عرضه شده که در نوع خود یک اقدام جدید از سوی Ubisoft محسوب می شود. این برای نخستین بار است که یکی از نسخه های اصلی AC با موضوع منتشر می شود. Black Flag به خوبی نشان می دهد که با نگارش دزدان دریایی طرف هستید و این نکته در بازی چقدر اهمیت دارد. همچنین AC IV قرار است برای نسل بعدی نیز منتشر شود.


داستان
طی نسخه های اخیر AC به قرون وسطی، عصر رنسانس و دوره های متفاوتی از تاریخ سفر کردیم که هر کدام در نقطه ای از این جهان پهناور جریان داشتند. اما تمامی این وقایع، صرفاً بهانه ای برای به تصویر کشیدن جنگ همیشگی Templarها و Assassinها بود که تا به حال به گونه های مختلفی روایت شده است. AC III پایان سه گانه اول و آغاز کننده فصل جدیدی از این بازی ها بود و شخصیت جدیدی به نام کنر کنوی (Conner Kenway)* را معرفی نمود. نسخه چهارم، همچنان ادامه دهنده مسیر گذشته است، با این تفاوت که اینبار منازعات خونین میان این دو فرقه از مناطق سرسبز اروپایی در قرون وسطی به آب های عمیق کارائیب و سواحل گرمسیری آن منتقل شده و در یک بازه زمانی ما بین سال های ۱۷۱۵ تا ۱۷۲۶ میلادی یعنی دوران طلایی دزدان دریایی روایت می شود.
در این سال ها، آن ها روزهای پرفروغی را سپری می کنند و تقریباً کل آب های اقیانوس آرام را تحت سیطره خود گرفته اند. شخصیت جدید بازی سردسته یک گروه از دزدان است که ادوارد منوی (Edward Kenway) نام دارد. او پدربزرگ کانر است و در گذشته یکی از فرماندهان جنگی ارتش سلطنتی بریتانیا در جبهه های خونین ابرقدرت های اروپایی بوده که پس از اعلان آتش بس، بیکار شده و به دلیل مهارت های ویژه ای که در دریانوردی دارد، جهت گذراندن امورات زندگی، به خدمت دزدان دریایی درآمده است.


بازی شروعی طوفانی دارد و زیر آتش توپ کشتی های مهاجم آغاز می شود. ادوارد تصمیم می گیرد تا وارد مسیری شود که با اهداف بلند پروازانه اش همخوانی بیشتری داشته باشد. به همین جهت، با به قتل رساندن یک Assassin، خرقه آدمکشان را بر تن می کند که تا به حال به کسی وفا نکرده است! او به عنوان اولین نفر در خانواده کنوی، راهی را آغاز می کند که سال ها بعد فرزندانش آن را ادامه دادند. باید اعتراف کرد که شخصیت پردازی ادوارد، با آنکه هنوز هم قابل قیاس با قهرمانان جاودانه این سری یعنی الطائر (Altair) و اتزیو (Ezio) نیست، اما یک سر و گردن نسبت به کانر بالاتر است و بیشتر می توان با آن ارتباط برقرار کرد. در خصوص ابعاد داستانی، سناریوی BF همان خاصیت های نسخه های پیشین را دارد. سازندگان از شخصیت های تاریخی همچون چارلز وین (Charles Vane)، ریش سیاه (Blackbeard)، کالیکو جک *(Calico Jack) و… بهره برداری کرده اند و به رسم گذشته روایتی تخیلی از تفکرات خود، متشکل از عناصر تاریخی و تخیلی را ارائه داده اند.


گرافیک
سری AC همواره از نظر جلوه های گرافیکی، در بین عناوین Open-World پیش قدم بوده اند. AC III آخرین نسخه مستقل برای نسل هفتم و نخستین اثری بود که با استفاده از موتور ارتقا یافته AnvilNext ساخته شد. به همین جهت، شاهد گرافیکی ترین بازی در کل سری و جنبه های بصری فوق العاده ای در ظاهر و نواقض فنی و باگ های پرتعداد در باطن بودیم. BF نیز با استفاده از آخرین نگارش های AN ساخته شده و در بالاترین سطح سری قرار می گیرد. از همان ابتدا، با مشاهده طراحی جدید منوها که پس از چند نسخه بسیار تکراری به نظر می رسید، به وجد می آیید.
تمامی ویژگی های مثبت قبل به این بازی منتقل شده اند و تلاش تحسین برانگیز سازندگان بر رفع مشکلات ناهنجار گذشته به چشم می آید. طراحی فوق العاده محیط های عظیم دریایی، ساحلی و نقشه ها از خصوصیات BF هستند که در به تصویر کشیدن طبیعت فوق العاده زیبای مناطق گرمسیری، بهترین عملکرد موجود را ارائه داده اند. میزان جزئیات محیط و کیفیت بافت ها نیز یک حرکت رو به جلو محسوب می شود و خوشبختانه از کیفیت بیشتری بهره می برند و جزئیات و حجم آن ها تأثیر بسزایی بر طبیعی تر شدن محیط گذاشته است. نورپردازی نیز پیشرفت بسیار خوبی کرده و ارزش های تکنیکی بازی در این زمینه کاملاً مشهود هستند. متأسفانه سایه ها با وجود بهبودی های صورت گرفته، عملکرد متعادلی ندارند و در تمامی شرایط یکسان عمل نمی کنند.


این بدان معناست که در محیط های شهری، سایه ها دارای لبه های تیز و بریدگی های نامنظم تری نسبت به مناطق غیر مسکونی هستند و این عدم تعادل در سایه پردازی را می توانید به وضوح در صحنه های سینمایی بازی مشاهده کنید. همین شرایط، در خصوص طراحی مدل و انیمیشن های فوق العاده نرم شخصیت اصلی و حتی مردم عادی نیز صدق می کند که اکنون با بیشترین میزان جزئیات و دقت در ریزه کاری ها طراحی شده اند. افکت های تصویری بسیاری در بازی دیده می شوند که با بارش باران بر امواج دریا و عرشه کشتی به اوج خود می رسند. عمق دید هم که مانند همیشه بسیار عالی کار شده و نسبت به گذشته نماهای دور دست بیشتری را می توان مشاهده کرد. بطوری که تراکم پوشش گیاهی مناطق جنگلی را تا جایی که چشم کار می کند، نمایش می دهد.
علاوه بر سیستم پویا که چرخه شبانه روزی، تغییرات آب و هوایی و عکس العمل های مردم و حیوانات را بسیار طبیعی کرده، انعطاف پذیری موتور AN اکنون بیش از هر زمانی به نظر می رسد و قدرت آن را با دیدن صحنه های شلوغ و تعداد بالای NPCها که اکنون بیشتر از همیشه هستند را در محیط های متراکم شهری می توان دید. هوش مصنوعی نیز ارتقاء پیدا کرده و واکنش های معقولانه ای از مردم* و سایر موجودات را شاهد هستیم. یکی از اصلی ترین مشکلات نسخه قبلی به سرعت فریم برمی گشت که اکثر مواقع با افت شدیدی همراه بود. متأسفانه این ایراد هنوز کاملاً برطرف نشده و بسیار پیش می آید که در سکانس های شلوغ سرعت فریم افت می کند. باگ هایی که به عضو جدایی ناپذیر این مجموعه تبدیل شده اند، همچنان نقش پررنگی در BF ایفا می کنند.


موسیقی/صداگذاری
صداگذاری AC III دارای فراز و نشیب های بسیاری بود که بخشی از آن به صداپیشگی نه چندان تأثیرگذار تعدادی از شخصیت های اصلی، به خصوص خود کانر برمی گشت. صدای بی روح او در شرایط گوناگون، کمک بسیاری به سرد و خشک جلوه دادن این شخصیت کرده و ایراد بزرگی به آن وارد آمده بود. خوشبختانه این اشتباه در BF تکرار نشده و صداپیشگان شخصیت ها وظایف خود را به درستی انجام داده اند. فارغ از بحث صداپیشگی، شخصیت پردازی ادوارد و برخی دیگر به شکلی انجام شده که گفتگوهای خوبی بین آن ها صورت می گیرند. همچنین افکت های صوتی بسیاری بصورت همزمان از گوشه و کنار دنیای گسترده درون بازی به گوش می رسند که نسبت به فعل و انفعالاتی که انجام می شود، حساس و متغیر هستند. آهنگسازی این نسخه را نیز هنرمند صاحب نام و فعال این روزهای هنر هشتم یعنی برایان تایلر (Brian Tyler) انجام داده که حقیقتاً مجموعه ای از برترین آثار خود را با تم و ضرب آهنگ فیلم های ماجرایی سینمایی برای BF تدارک دیده که انرژی مضاعفی برای انجام بازی به شنونده می دهد.


گیم پلی
در این چند سال گذشته، نسخه های اخیر AC با تغییرات فراوانی در گیم پلی ساخته و راهی بازار شدند که بعضی از آن ها باعث پیشرفت بازی و برخی دیگر به آن لطمه وارد کرده اند. بسیاری از کارشناسان و علاقه مندان از AC II به عنوان برترین بازی در کل مجموعه یاد می کنند و معتقدند که پس از آن، تقریباً چیزی جدیدی برای ارائه یک تجربه درخور و شایسته وجود نداشته است. این تفکر پس از عرضه AC III تا حدودی عوض شد و برخی با دید مثبتی این بازی را نظاره کردند. BF از سال ۲۰۱۱ در دست ساخت قرار داشته و مجموعه ای از بهترین استودیوهای Ubisoft همچون شعبه مونترئال متشکل از ۱۰۰ نفر روی این بازی کار کرده اند.
سری AC به دلیل ارائه یک تجربه ناب ماجراجویانه متشکل از بخش های پلتفرمینگ، مخفی-کاری و سیستم مبارزه ای هیجان انگیز است که به محبوبیت بالایی در این نسل رسیده و Ubisoft با عرضه بازی های متفاوتی در این سبک تبحر خاص خود را در این زمینه بارها به اثبات رسانده است. وسعت محیط بسیار بیشتر از نسخه های قبلی شده و تعامل بیشتری در نقشه ها به چشم می خورد. بیشتر اوقات بازی، در ۳ شهر بزرگ هاوانا (پایتخت امروزی کشور کوبا)، کینگستون در جنوب آقیانوس آرام و ناسائو واقع در جزایر باماهاس جریان دارد. در سرتاسر نقشه، مأموریت های جانبی بسیاری وجود دارند که انجام هر کدام از آن ها دارای محاسنی است. کنترل ادوارد بسیار روان است.


به همین جهت، سرعت بالا رفتن از ساختمان ها و معابر بیشتر شده است. از طرفی، قدرت بدنی ادوارد باعث شده تا کنترل شخصیت او بسیار لذت بخش باشد. حل مشکلات مربوط به دوربین بازی در نسخه قبلی نیز کمک شایانی به این ماجرا کرده و دیگر خیلی کم پیش می آید که دید بازیکنان در برخی صحنه های پلتفرمینگ مختل شود. سیستم مبارزات در این نسخه از همان ساختار آشنای قدیمی بهره می برد. سرعت عمل و عکس العمل ها افزایش چشمگیری داشته و مقدار فنون تمام کننده بیشتر، با انیمیشن های جالب به آن اضافه شده اند. تغییرات کوچکی در بخش دفاع و ضد حمله نیز صورت گرفته که استفاده از آن را بسیار راحت تر کرده است.
ادوارد بصورت همزمان از دو شمشیر و دو تپانچه استفاده می کند. همچنین امکان سوئیچ کردن میان جفت تیغه ها و سایر ابزار جنگی همچون بمب های دودزا و منفجره نیز وجود دارد. از تپانچه در ۲ حالت اتوماتیک و نشانه گیری می توانید استفاده کنید. شمشیرها نیز بهترین گزینه ها در درگیری های تن به تن هستند و تیغه ها در بخش های مخفی-کاری به کار می آیند. قابلیت ساخت و ساز با استفاده از شکار حیوانات و آبزیان مانند Far Cry 3 و خرید فروش نیز وجود دارد. با استفاده از این قابلیت، می توانید ظرفیت های ادوارد (درجه سلامتی، حمل اسلحه و…) را افزایش دهید. بخش دیگر گیم پلی نیز به مخفی-کاری و امتیازات ویژه ای که برای آن در نظر گرفته شده، برمی گردد.


از این رو، میزان سوراخ سمبه هایی که می توانید درون آن ها پنهان شوید، افزایش پیدا کرده است. چاه ها، پوشش های گیاهی، انبار و دسته های علوفه، بهترین مکان های موجود برای پنهان شدن هستند. مهمترین بخش BF تمرکز بر قابلیت کشتیرانی و نبردهای دریایی است. نیمی از بازی در خشکی و نصف دیگر در دریاها سپری می شود، در حالیکه همچون خشکی تقریباً هیچگونه محدودیتی روی آب ها نیز وجود ندارد. در این حالت، می توانید به جزیره های مختلف بروید، در نبردهای دریایی شرکت کنید و یا آزادانه درون دریا به ماجراجویی بپردازید. البته باید نسبت به موج های سهمگین و طوفان های دریایی بی تفاوت نباشید که خود از دشمنان شما روی آب محسوب می شوند. جدا از بخش تک نفره مفصل، BF همچون نسخه های اخیر سری، از بخش چندنفره آنلاین هم بهره می برد. همانند AC III با ایجاد گروه های متفاوت، باید برای مبارزه و دفاع تلاش کنید که بیشتر احتیاجات ناشر را برطرف می کند تا انتظارات بازیکنان! بطور کلی، عملکرد سازندگان برای خلق چنین دنیای گسترده ای ستودنی است.


نتیجه گیری
BF یک عنوان بسیار بزرگ و ارزشمند است که ماجراجویی در آن هیچ وقت خسته کننده نخواهد شد. گیم پلی دچار تغییرات ریزی شده که اکثراً به زیباتر شدن بازی کمک کرده اند و گرافیک چشم نواز است، هر چند که بی نقص نیست. BF یک دنباله خوب و هیجان انگیز برای این سری است که نوید آینده ای درخشان را برای این مجموعه می دهد.


نویسنده: علی رضایی

اشتراک گذاری در FaceBook اشتراک گذاری در Twitter google +