نارسیس رایانه

نقد و بررسی Call of Duty: Ghosts

پس از مدت ها انتظار برای پرطرفدارترین سری محبوب سبک FPS به دنیای نسل آینده بازی های کامپیوتری، بالاخره این بازی عرضه شد. عنوانی که توسط استودیوی پر آوازه Infinity Ward که از همان ابتدا کار ساخت سری Call of Duty را بر عهده گرفت، تولید شده است. Ghosts عنوان جدید Activision و این استودیو بود که با نمایش های خود تغییرات کاملی را نسبت به Modern Warfare 2 تا Black Ops II اعمال نمود. از جمله این افت و خیزهایی که آقای مارک روبین (Mark Rubin) تهیه کننده این نسخه به آن اشاره کرد، یک سناریویی تازه و متفاوت نسبت به قسمت های گذشته همراه با نویسندگی استفن گاگان (Stephen Gaghan) یکی از فیلمنامه نویسان برجسته، موتور گرافیکی جدید با نام IW 6.0 و تغییرات اساسی در بخش گیم پلی خواهد بود. اما آیا می توان گفت که Ghosts همان انقلابی را که MW2 بوجود آورده را تکرار کرده یا خیر؟

Click this bar to view the original image of 668x376px.


داستان
سناریوی Ghosts تمام و کمال تغییر کرده و ما هیچ کدام از خطوط داستانی، شخصیت ها و سناریوهای نسخه های گذشته را در آن نخواهیم دید. گاگان با نوشتن فیلم Traffic برنده جایزه اسکار در ۲۰۰۱ شده و توانسته سناریوی این بازی را به شیوه Black Trick (حقه سیاه) که نمونه آن در سری Batman ساخته می شد، پیاده کند. ماجرا در بین سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ روایت می شود. جایی که در آپریل ۲۰۱۳ آمریکا توسط بمباران موشکی که منبع آن در فضا قرار داشت، به ویرانه ای تبدیل شده است. قبل از وقوع حادثه، کاپیتان بازنشته ارشد ارتش آمریکا یعنی الیاس واکر (Elias Walker) به همراه دو فرزند خود، دیوید واکر (David Walker) ملقب به Hesh و لوگن واکر (Logan Walker) که هر دوی آن ها جزو گروهبانان ارشد ارتش هستند، در حال بازگویی روایات نیروی Tier Ops بود که انفجارهای قدرتمندی کل شهرهای آمریکا از جمله دالاس، سن دیگو، لس آنجلس و غیره را در بر می گیرد.
اما پدر و پسرانش از این حادثه جان سالم به در می برند. ۱۰ سال از این فاجعه می گذرد و مشخص می شود که گروهی از کشورهای آمریکای جنوبی از جمله مکزیک، کلمبیا و شیلی به نام Federation با همکاری یکدیگر دست به این کار زده اند تا تمام مردم را قتل عام کنند و توازن آمریکا را بر هم بریزند. اما در این ویرانی، اعضای بازمانده نیروی دریایی آمریکا گرد هم جمع شده و گروهی محرمانه به نام Ghosts را تشکیل می دهند. این تیم به رهبری فرمانده اسبق ارتش نیروی دریایی به نام توماس مریک (Thomas Merrick) هدایت می شود و برادران واکر نیز وارد گروه می شوند تا آمریکا را بازگردانند. خط اصلی داستان حول محور روابط دو برادر با یکدیگر و پدرشان می گردد و باید هنر نویسنده بازی را تحسین کرد که توانسته یک ماجرای عاطفی و درام را در یک مضمون جنگی تزریق کند.

Click this bar to view the original image of 668x376px.


گرافیک
تمام نکات بازی، روی گرافیک ختم می شود و باید گفت که Ghosts نسبت به IW 5.0 بهترین فاکتورها را عرضه کرده، اما نسبت به سایر عناوین نسل هشتم به هیچ عنوان تحسین برانگیز نیست. نکات بسیار خوبی به موتور IW 6.0 اضافه شده که از بزرگترین آن ها می توان به طراحی SSS Shader اشاره کرد. این تکنیک جزئیات کامل شخصیت ها را در بهترین حالت پردازش به نمایش می گذارد. پوست صورت، بدن و لباس های شخصیت ها به زیبایی کار شده اند. البته در این بخش، رنگ های نامیزان به همراه چندضلعی های (Polygon) ناهماهنگ دیده می شوند و به هیچ وجه وضوح چهره خوبی را نخواهیم دید. از مهمترین تغییرات این موتور گرافیکی، اضافه شدن مناظر بسیار زیبا و دوردست هایی با جزئیات داینامیک و متفاوت است که بسیار عالی طراحی شده اند. نام این سیستم Manual Visual نام دارد و باعث می شود تا ما محیط های متفاوتی را در مراحل مختلف شاهد باشیم.
فاکتوری که هنوز نسبت به نسخه قبل تغییر خاصی نکرده و شاید افت شدیدی هم داشته، کیفیت بافت ها است. ریزه کاری های درونی محیط از جمله دیوارها و اشیاء بدون پیکربندی خاصی تعبیه گشته اند و بخش Tessellation این نسخه، لطمه شدیدی به بافت آن وارد کرده است. بخش سایه ها، همانند همه نسخه های قبلی، دارای تبعیض های بی نظیر و بدون افت است. تکنیک Sub-D در چندضلعی شدن سایه ها بسیار عالی عمل کرده، اما در مورد شخصیت ها ضعیف پردازش می شود. نورپردازی نیز دارای تعادل بسیار خوبی است و ما شاهد نورهای نرم و با انعطافی هستیم که در محیط می تابند. سیستم فیزیک در Ghosts بسیار جذاب تر و روان تر شده و در برخی سکانس ها، شاهد تخریب های بسیار روانی هستیم. نکته دیگری که بسیار آزاردهنده است و با گرافیک قسمت های قبل فرقی نداشت، رنگ های محیط است و سیستم Blind Colour نیز نتوانسته کم رنگ بودن محیط و جزئیات آن را سرپوش دهد.

Click this bar to view the original image of 620x349px.


موسیقی/صداگذاری
وظیفه آهنگسازی Ghosts بر عهده دیوید باکلی (David Buckley) قرار گرفته که قبلاً خود را با آثاری چون Metal Gear Solid 4 و فیلم From Paris With Love نمایان کرده بود. در این نسخه ما شاهد موسیقی هایی هستیم که به وضوح تم های سری MGS را یادآور می شوند. ریتم های سبک، لطیف و در عین حال تاریک و خشن با ملودی های حماسی به زیبایی شنیده می شوند. در محیط های متروک و در حال نابودی، قطعاتی که حس ویرانی را القا می کنند را می شنوید. وقتی سکانس ها حالت اکشن به خود می گیرند، موسیقی ضرب آهنگی تند به صورت ملودی های هالیوودی خواهد داشت. دیالوگ های شخصیت های بازی بسیار عالی هستند و صداگذاری آن ها فوق العاده حماسی انجام شده است. حضور صداپیشگانی مانند برندان روث (Brandon Routh) و یا کوین گیج (Kevin Gage) باعث جذابیت بیشتر شخصیت ها در بخش صداگذاری شده است.

Click this bar to view the original image of 668x376px.


گیم پلی
بخش گیم پلی Ghosts را نمی توان انقلابی دانست، زیرا هسته اصلی تغییر خاصی نداشته و فقط تا حدود زیادی بهینه و کامل تر شده است. یکی از مهمترین این المان ها، استفاده از سگ به عنوان بهترین یاور شما در مقابل دشمنان است که در نسخه های گذشته عکس آن را شاهد بودیم. در طول بازی، می توانید او را به وسیله سیستم Control Whisper هدایت و وارد نقاطی از کمین گاه های دشمن که شخصیت اصلی نمی تواند وارد آنجا شود، کرده و آن ها را از پا درآورید. این سگ در نبردهای چریکی و تن به تن هم با فرمان Dog Order به سوی دشمنان حمله می کند.
بخش جدیدی به گیم پلی اضافه شده و آن هم لغزش یا Sliding روی زمین است که مانند آن را در عناوینی مثل Medal of Honor و Crysis دیده بودیم. صخره نوردی ها یا صحنه حماسی سینمایی، همچنان از سنت های گیم پلی Ghosts است و شما در طول بازی لحظات شوکه آوری را تجربه خواهید کرد. شما در بازی، شاهد ۹۶ سلاح گرم و ۱۵ سلاح سرد خواهید بود که ۶۰ درصد آن ها در بخش چندنفره قابل مشاهده اند. وجود سلاح هایی مانند M4AC0-Stalker1g-SCAR AL و یا M4ASIGHTER باعث تنوع بسیار خوبی در مبارزات می شود. مراحل Ghosts بسیار جذاب و متفاوت طراحی شده و شما در هر کدام شاهد سورپرایزهایی هستید. سیستم همگام سازی سلاح ها همچنان پا برجاست و شما می توانید همانند BO II سلاح های خود را با طرح و قطعات منحصر به فرد طراحی کنید.

Click this bar to view the original image of 620x367px.


بخش چندنفره هم دارای المان Dash Cliff است و در هنگام مبارزات چندنفره، شاهد تخریب هایی بر اثر انفجار و یا بلایای طبیعی هستیم که البته این بخش قابل حذف است. ۳۷ نقشه مجزا با قابلیت های کاملاً مشابه در این بخش وجود دارند. وجود قابلیت Host شدن بیش از ۶۷ نفر در یک نقشه از دیگر شگرف های بخش چندنفره Ghosts است و شما در طول تجربه آن می توانید خود را پارتیشن بندی و ارتقا دهید. در این بین، می توان به ضعف هایی مانند نبود ساخت یک Make RPG Character اشاره کرد و باید از میان شخصیت ها یکی را انتخاب کنید. همچنین وسعت و گستردگی هر نقشه بسیار پایین و ناخوشایند است.

Click this bar to view the original image of 668x376px.


نتیجه گیری
طبق سنت هر سال این IP خاطره انگیز و تکراری شدن المان های درونی این سری از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲، شاید Ghosts یک تکان بسیار مختصر پس از طی ۴ سال بی رنگی باشد که با بهینه شدن بخش های جزئی و همچنین اضافه کردن چند فاکتور به المان های گذشته اش، می تواند یک سرپوش کوتاه مدت تلقی شود. اما هرگز نمی تواند برای شروع نسل هشتم یک انقلاب کامل همانند MW2 در نسل هفتم باشد.

Click this bar to view the original image of 607x375px.

نویسنده: محمد جمشیدی

اشتراک گذاری در FaceBook اشتراک گذاری در Twitter google +