نارسیس رایانه

نبردی سرد Company of Heroes 2

ریسک، عملی است که اکثر بازیسازان میانه خوبی با آن ندارند. این عدم انعطاف پذیری و خلاقیت در ساخت بازی های جدید، مهترین عاملی است که باعث می شود تا عناوین خلاقانه که حاوی ایده های تازه هستند به بن بست برسند. استودیوی های بازیسازی نیز از همین قانون تبعیت می کنند، یعنی سعی در تحویل محصولی به بازار دارند که در گذشته مورد پسند مخاطبین قرار گرفته که با این شیوه هم کار خود را آسان تر کنند و هم سود هنگفتی به جیب بزنند. اما هنوز هم بازیسازانی هستند که راه خود را ادامه داده و به ایده های ناب اهمیت می دهند. Relic Entertainment یکی از همین دسته در حال انقراض است که تبحر خاصی در ساخت بازی های خلاقانه، بخصوص در سبک استراتژی دارد. آخرین اثر این گروه خلاق، یعنی Company of Heroes 2 از همان قائده کلی سایر بازی های استراتژی Relic پیروی کرده، اما در عین حال سعی شده تا نکات جدیدی به همراه آورد. ساختار اصلی CoH2 بر پایه سبکی بنا شده که این روزها در بسیاری از عناوین مشابه نادیده گرفته می شود.

Click this bar to view the original image of 480x272px.



داستان

هنوز هم اسرار و رموز ارتش سرخ شوروی، فاتح جنگ جهانی دوم، فاش نشده و تقریباً هیچکس نمی داند که چه چیزی سربازان آن ها را با همتاهای خود در جبهه های مخالف و موافق دیگر متمایز می کرد. حس جنگاروی و سلحشورانه ارتش سرخ، باعث شده بود تا خونین ترین درگیری های جنگ جهانی دوم در جبهه های شرقی آن رقم بخورند و میلیون ها نفر تلفات بر جای گذارد. داستان CoH2 یک روایت شخصی و تقریباً تخیلی از وقایع جنگ جهانی دوم است و یک بازه حدود ۴ ساله از مهمترین نبردهای جنگ جهانی دوم از سال ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۵ را به تصویر می کشد. بر خلاف بسیاری از عناوین هم سبک، شخصیت پردازی و نقش آن ها در سناریوی CoH2* بسیار مهم است و مرتب شخصیت های متعددی از خبرنگاری گرفته تا بزرگان جنگ را در خلال داستان ملاقات خواهید کرد. پژوهش های صورت گرفته توسط سازندگان و نگارندگان سناریو از وقایع و تاریخ جنگ جهانی دوم باعث شده تا ارتباط بسیار خوبی با داستان این بازی برقرار کنید. از این رو، می توان گفت CoH2 از معدود عناوین سبک استراتژی است که اهمیت داستان در آن نادیده گرفته نشده و چنین داستانی در عین سادگی، می تواند مورد پسند بازیکن قرار بگیرد.

Click this bar to view the original image of 668x376px.



گرافیک

تمام بازی های تولید شده توسط Relic در این سبک، از عناوین پیشتاز در زمینه گرافیکی محسوب می شوند. استفاده از تکنولوژی های روز در نسخه اول باعث شد تا شاهد یکی از بهترین بازی های تولید شده در آن سال باشیم. CoH2 از موتور Essence Engine 3.0 بهره می برد که علاوه بر ارتقاهای قابل توجه بصری به تکنولوژی های جدیدی همچون TrueSight مجهز شده و گیم پلی بازی را روان تر کرده است. این موتور با هر دو نسخه DirectX 9 & 11 هماهنگ است و این بسته به انتخاب شما دارد. EE3.0 از نظر فیزیکی هم بسیار قوی تر از نسخه قبلی به نظر می رسد. آثار افنجار و آتش وحتی رد پای سربازان و اداوات جنگی در مناطق برفی قابل مشاهده هستند.
افکت های تصویری در سطح قابل قبولی قرار دارند و جلوه های بصری دیدنی به نظر می رسند، اما برای بازی ای که اصرار دارد تا یک عنوان نسل بعدی لقب بگیرد و آن هم به صورت انحصاری برای پلتفرمی قدرتمند منتشر شده، انتظارات بیشتری وجود دارد. مدل سربازان و انیمیشن های حرکتی آن ها، به ویژه در هنگام دویدن یا پناه گرفتن، بسیار مصنوعی و پلاستیکی هستند. مقداری افت فریم در صحنه های شلوغ تر هم دیده می شود. میان پرده ها با آنکه هنوز مناسب به نظر می رسند، اما پیشرفت چندانی نکرده اند و در بهترین حالت در سطح همان نسخه* اولی که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، باقی مانده اند. هوش مصنوعی بازی خوب است و افراد تحت کنترل به درستی از دستورات پیروی می کنند و در میادین رفتارهای پویایی از خود جلوه می دهند.

Click this bar to view the original image of 668x376px.



موسیقی/صداگذاری

موزیک های حماسی و تأثیرگذار ساخته شده برای این بازی که توسط آهنگساز معروف سری God of War یعنی آقای کریس ولاسکو (Chris Velasco) ساخته شده اند حس و حال خوبی از یک میدان جنگ آن هم در جنگ جهانی را القاء می کنند. از نظر صداگذاری هم، همه چیز (از افکت های صوتی گرفته تا صداپیشگی شخصیت ها) در سطح مطلوبی قرار دارد. از گوشه و کنار محیط، صدای تیراندازی و افنجار به گوش می رسد و این مورد کمک شایانی به هر چه طبیعی تر جلوه دادن بازی کرده است. نکته مثبتی که در صداگذاری وجود دارد، عدم تداخل با پخش موزیک است که با آنکه اکثر لحظات بازی بسیار شلوغ و پر سر و صدا هستند، مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

Click this bar to view the original image of 668x376px.



گیم پلی

CoH2 از همان کلیت و ساختار نسخه قبلی پیروی می کند و در عین حال دستخوش تغییرات جزئی ای در گیم پلی شده است. تمرکز و هسته گیم پلی، شکستن خطوط مقدم دشمنان و رسیدن به نقاط استراتژیک و نابود کردن آن هاست. به جرأت می توان گفت که این بازی یک Real-Time Strategy واقعی است که بازسازی بسیار گسترده و همه جانبه ای از میادین جنگ برای هر بازیکنی به همراه آورده است. در ابتدای هر جنگ، کنترل یک یا چند جوخه را در اختیار می گیرید که با پیشروی از بین می روند. پس از آن، همچنان این روند ادامه دارد و جوخه جدید تحت کنترل شما، وارد میدان نبرد می شود. علاوه بر درگیری های مستقیم، همچون گذشته از امکانات یک سرباز کامل بهره می برید و می توانید با استفاده از نارنجک های دودزا و انفجاری، هیجان جنگ خود را افزایش بدهید.
شما در جبهه های متفاوتی می جنگید و این امکان وجود دارد که با تعیین نقطه استراتژیک مورد نظر از چند جهت به میل خود هجوم برید. این یکی از تغییراتی است که در نسخه دوم اعمال شده است. استفاده از تکنولوژی TrueSight باعث شده تا کنترل و چیرگی بیشتری بر نیروهای تحت فرمان و میان جنگ داشته باشید و بهتر از نسخه قبل آن ها را مدیریت کنید. این بدان معناست که در هر درگیری، تنها با افراد پیش رو مقابله خواهید کرد و میزان دید افراد بسیار طبیعی و واقع گرایانه تر است. یعنی امکان نابود کردن دشمنان و تیراندازی از پس اجسام و موانع وجود ندارد، مگر آنکه در محلی مناسب پناه گرفته باشید. تغییرات طبیعی آب و هوایی در بازی باعث شده تا حس بسیار لذت بخشی از نبردهای تاریخی جنگ جهانی دوم داشته باشید. علاوه بر بخش تک نفره لذت بخش، این بازی دارای حالت آنلاین و چندنفره خوبی است که می تواند برای دوستداران بازی های گروهی سرگرم کننده باشد.

Click this bar to view the original image of 668x376px.



نتیجه گیری

CoH2* نه تنها یک عنوان استراتژی قوی است، بلکه یک شبیه ساز واقعی از میدان جنگ با حال هوای متفاوتی از جنگ جهانی دوم است که با وجود ضعف هایی که دارد، همچنان می تواند یکی از بهترین ها در سبک خود باشد و برای مدت ها سرگرم کننده ظاهر شود. اگر تجربه لذت بخش نسخه اول را فراموش نکردید، این بازی می تواند تداعی کننده همان خاطره مهیج باشد.

Click this bar to view the original image of 668x447px.


نویسنده: علی رضایی

اشتراک گذاری در FaceBook اشتراک گذاری در Twitter google +
  1. کپی غیرمجاز می‌گه:

    مطالب سایتهای دیگر در خود آن سایتها موجود است!!!!!!!!!!

  2. Will.i.am می‌گه:

    بازی از نظر گرافیکی و فیزیک بسیار عالی بود ولی گرافیک فنی بازی واقعا مزخرفه…
    جوری که هر چه قدر هم سیستم قوی باشه حدس میزنم بازی بیشتر از ۴۰ فریم رو ساپورت نمیکنه
    وقتی هم که صحنه شلوغ میشه که دیگه میشه slow motion!

  3. ASSASSIN می‌گه:

    کاملا با نظرتون موافقم
    فیزیک بازی عالیه و خیلی واقعی
    ولی بیش از اون چیزی که داره سنگینه، فوق العاده پردازش سنگینی داره و افت فریم شدید. این یه نقص بزرگ برای یه بازی استراتژیکه