نارسیس رایانه

نقد و بررسی جاده های نبرد

چند سالی می شود که صنعت بزرگ و پرمخاطب بازیسازی در کشور ما به رشد و پیشرفت قابل توجهی رسیده است. تا جایی که می توان ادعا کرد بازیسازان و حامیان ایرانی آن به جایگاهی رسیده اند که می توانند با استفاده از دانش و امکانات روز به ساخت بازی های جدید خود مشغول شوند. این روزها بازی های بزرگی در ایران تولید می شوند که حتی نامزد حضور در نمایشگاه بزرگی همچون E3 می شوند یا اینکه برای عرضه آنان در بازار جهانی نظرسنجی صورت می گیرد. عناوینی همچون “شبگرد” و “ارتش های فرازمینی” که در جوامع بین المللی و محل تجمع بزرگان این صنعت صاحب جایگاهی می شوند تا ثابت کنند که محصولات ایرانی نیز قابل احترام و ارزشمند هستند. البته مشکلاتی نظیر عدم وجود ناشری که امکانات مالی کافی را متقبل شود، باعث شده تا اکثر بازیسازان ایرانی به دنبال پروژه های کوچک و تقریباً بدون هزینه رفته تا بتوانند از پس کار برآیند و پروسه ساخت را به اتمام برسانند. یکی از این سبک بازی های کوچک، اما سرگرم کننده و دوست داشتنی که چندی است به محبوبیت زیادی، به خصوص در میان علاقه مندان بازی های موبایل رسیده، سبک Tower Defense است که این روزها عناوین متعددی را با قابلیت های متفاوت به خود می بیند. استودیوی ایرانی پارسه با ساخت بازی مهیجی به نام “جاده های نبرد” (Roads of Battle) جزو آن دسته از بازیسازانی قرار گرفته که با کمترین امکانات، بازی های مهیج و استانداردی می سازند و برای ساعاتی هر چند کوتاه، سرگرمی را به علاقه مندان هدیه می کنند. این بازی مدتی است که در دسترس قرار گرفته و موفق به کسب نظرات و بازخوردهای مثبتی شده است.

Click this bar to view the original image of 660x350px.


داستان

بازی “جاده های نبرد” از استانداردها و شناسه های عناوین مطرح در سبک TD تبعیت می کند و داستان آن نیز بر پایه هجوم بیگانگان از فضا به کره زمین یا سیاره مورد هجوم قرار گرفته برای بدست آوردن منابع طبیعی پایه ریزی شده است. اینبار موجودات فضایی به سیاره ای بنام سینپ هجوم آورده اند و قصد دارند پس از شکستن مقاوت ساکنین آن، وارد شهرها و روستاها شده و چپاول کنند. همانند سایر عناوین هم سبک، داستان در این بازی نیز از اهمیت چندانی برخوردار نیست و تنها انگیزه و دلایل کافی را برای انجام بازی و دفاع کردن در مقابل بیگانگان در اختیار بازیکن قرار می دهد. به طوری که خیلی نمی تواند تأثیرگذار باشد. سناریوی داستانی فاقد هر گونه قهرمان یا شخصیت های اصلی و جانبی است، اما آنچه مشخص است، استودیوی پارسه تمام تلاش خود را برای جمع و جور کردن داستانی پیش افتاده، اما قابل قبول برای اثر جدید خود کرده اند.

Click this bar to view the original image of 668x533px.



گرافیک

بر خلاف بسیاری از عناوین ایرانی دیگر که از موتورهای بازیسازی آماده و رایگان استفاده می کنند، جاده های نبرد از موتور اختصاصی به نام Segan X که توسط عوامل استودیوی سازنده پایه ریزی شده، استفاده می کند که این خود اولین وجهه تمایز این عنوان از سایر بازی های ایرانی محسوب می شود. با استناد به اخبار و حواشی موجود پیرامون “جاده های نبرد” این موتور توسط آقای سجاد بیگ جانی مدیر پروژه این بازی پس از حدود ۲ سال برنامه نویسی و زحمت پایه ریزی شده که این خود نشان دهنده اهمیتی است که این بازی برای خالقان خود داشته است. محیط و مراحل بازی دارای جزئیات چندان بالایی نیستند، اما آنچه باعث لذت بردن از آن می شود، دقت بالای سازندگان در ریزه کاری ها و کیفیت بافت ها است که در عین سادگی و سطحی بودن، بسیار راضی کننده و زیبا جلوه می کنند. سایه زنی ها و جلوه های بصری همچون بارش باران و انفجارها، تأثیر بسیاری بر زیبایی محیط گذاشته اند، اما همچنان سطحی و فاقد ارزش های تکنیکی هستند. تنوع مراحل و نقشه های موجود در بازی از کویر گرفته تا کوهستان و مزرعه باعث می شوند تا احساس تکراری بودن به بازیکن دست ندهد. انیمیشن ها و مدل های طراحی شده برای بیگانگان و ادوات جنگی آن ها کمی سطحی و پیش پا افتاده، اما قابل قبول است و مشکل خاصی دیده نمی شود. عمکلرد هوش مصنوعی نیز در نوع خود مناسب است و رفتار صحیح و عاقلانه NPCها باعث می شود تا کمبودی در این زمینه احساس نشود. اما مشکلی که گاه زننده جلوه می کند، افت میزان فریم در صحنه های شلوغ و یورش های نهایی بازی است که تعداد بسیار زیادی از دشمنان از زمین و آسمان حمله ور می شوند. در این بین، گاهی ممکن است برای جابجا شدن در محیط کمی دچار مشکل شوید و برای ثانیه های کوتاهی با این مشکل دست و پنجه نرم کنید. البته این مورد می تواند در PC*های قدرتمندتر خیلی کمتر اتفاق بیفتد.

Click this bar to view the original image of 668x534px.



موسیقی/صداگذاری

“جاده های نبرد” از نظر صداگذاری نیز یک عنوان قابل قبول و استاندارد محسوب می شود. تمامی افکت های صوتی نظیر صدای گلوله ها، بیگانگان و حتی صداهایی که از عوامل محیطی به گوش می رسند، همگی در سطح مناسبی قرار دارند و تقریباً کمبود و مشکل خاصی در این زمینه احساس نمی شود. موسیقی در این بازی نقش بسیار زیادی برای القاء هیجان به بازیکن ایفا می کند و قطعاتی که به گوش می رسند، آن تم و آهنگ گوشنواز قطعات معروف و دوست داشتنی را با خود به همراه دارند. در ابتدای بازی، موسیقی با ریتم کندی آغاز می شود، اما هر چه به حملات نهایی بازی نزدیک می شویم، حالت تندتر و مهیج تری به خود می گیرد. تنها مشکلی که در موسیقی و صداگذاری بازی وجود دارد، میزان پایین تر صدای زمینه و موسیقی از حد معمول آن است.

Click this bar to view the original image of 668x534px.



گیم پلی

TD یکی از زیرشاخه های محبوب سبک استراتژی به حساب می آید که هر روز به تعداد بازی های مهیج آن در سطح جهان افزوده می شود. همان طور که از اسم آن مشخص است، کل وقایع و شرح این سبک از بازی ها به دفاع کردن از مرزبندی های خاص در مقابل هجوم بیگانگان محدود می شود. “جاده های نبرد” دارای استانداردهای روز و شناسه های تعریف شده برای این سبک از بازی ها در خود است که باعث می شود نهایت لذت را از آن ببرید. در این بازی شما به عنوان فرمانده گروه مقاوت باید از مردمی که به شهر شما پناهنده شده اند، به وسیله برجک ها دفاع کنید. در ابتدای هر مرحله، مقدار محدودی پول برای ساخت و ساز انواع مختلف برجک ها در اختیار شما قرار داده می شود تا آن ها را بنا بر احتیاجات خود، در جلوی دروازه ورودی دشمنان قرار دهید. بیگانگان از زمین و آسمان طی یورش های از پیش تعیین شده، به سمت شهر حمله ور می شوند و در صورتی که برجک های دفاعی آن ها را مورد هدف قرار داده و نابود کنید، امتیاز کسب شده را می توانید برای ساخت و ساز برجک های جدیدتری مورد استفاده قرار دهید. “جاده های نبرد” دارای محیطی سه بعدی است و می توانید در قسمت های مختلف آن جابجا شوید و برجک های مورد نظر خود را قرار دهید. علاوه بر برجک ها، سلاح های ویژه ای با تخریب بالاتر هم وجود دارند که با استفاده از آن ها می توانید سرعت حرکت دشمنان را کم کنید یا آن ها را بمباران هوایی کنید و یا آنکه در مسیر آن ها تله هایی قرار دهید.

Click this bar to view the original image of 668x534px.

خوشبختانه این گزینه ها کاربرد بسیار زیادی در طول مراحل و حتی نقش پررنگی در پیروزی ها دارند و اصلاً جنبه تزئینی ندارند. امکان ارتقاء برجک ها در طول بازی وجود دارد و هر چه حملات بیشتری را سرکوب کنید، برجک ها آمادگی بیشتری برای ارتقاء پیدا می کنند و شما می توانید قدرت و سرعت تخریب آن ها را در طی چند مرحله بالا ببرید. همچنین با تعداد ستاره هایی که در انتهای هر مرحله کسب می کنید، می توانید ادوات جنگی خود را از گزینه “ارتقای عمومی” به میزان قابل توجهی ارتقاء دهید. موردی که ممکن است برای بازیکن مشکل ساز شود، عدم تعادل و بالانس در حملات بیگانگان است که اصلاً از قانون و قاعده خاصی پیروی نمی کنند. از طرفی، وجود برخی باگ ها مثل عمل نکردن برخی گزینه های حیاتی در لحظات حساس و مورد نیاز و قسمت هایی از مراحل که دشمنان در هر صورت خارج از تیررس قرار می گیرند و برخی مشکلات دیگر از نکات منفی گیم پلی این بازی محسوب می شوند.

Click this bar to view the original image of 668x534px.



نتیجه گیری

بازی ایرانی “جاده های نبرد” حاصل زحمات استودیوی پارسه است که با کمترین امکانات ممکن، محصول خوبی در این سبک خلق کرده است. آنچه که لازمه یک بازی رضایت بخش در سبک TD است، آن حس و حال مهیج و ساعت ها سرگرمی آن است که در این بازی به خوبی یافت می شود.

 

Click this bar to view the original image of 668x534px.



نویسنده: علی رضایی

اشتراک گذاری در FaceBook اشتراک گذاری در Twitter google +