نارسیس رایانه

سرقتی بزرگتر|پیش نمایش GTA V

سری بازی های Grand Theft Auto از معدود عناوین پرفروشی هستند که در این نسل قربانی سیاست های منفعت طلبانه ناشر نشده اند و همواره با انتشار نسخه ای جدید، علاوه بر ثبت آمار و ارقامی سرسام آور، رو به جلو حرکت کرده است. از این رو، می توان Rockstar‌ را به عنوان یکی از برترین ناشران نسل هفتم یاد کرد که با عملکردی زیرکانه توانست تمامی عناوین بزرگ خود را به تکامل رسانده و همچنین جان تازه ای به بازی های فراموش شده ای همچون Max Payne‌ و Red Dead ببخشد. در این صنعت بزرگ، محصولاتی هستند که موفقیت تجاری آن ها تضمین شده و به همین دلیل Rockstar‌ همواره بزرگترین آن ها را می سازد.

     Eurogamer

داشتن امتیاز بزرگی چون سری GTA امری نیست که هر تولید کننده ای از پس آن برآید و البته گاهی این حساسیت ها باعث می شوند تا همان نکات دوست داشتنی قدیمی را در نسخه های جدید این بازی ها‌ ببینیم، زیرا اعمال تغییرات بنیادین، ریسک بزرگی است که در این روزهای پایان نسل، هر ناشری آن را به جان نمی خرد. پنجمین و بزرگترین نسخه از سری GTA این روزها دقیقاً با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می کند، زیرا وقتی ساخت یک بازی بزرگ در دست است که میلیون ها دلار درآمد با خود به همراه می آورد، پس چه لزومی برای تغییرات وجود دارد؟ GTAV عنوانی است که دنباله ای بسیار بلند از واژگان تحسین برانگیزی همچون “بزرگترین بازی تاریخ Rockstar” یا “آخر بازی های Open-World” و… را یدک می کشد و اگر بخواهیم به بازی های قبلی این کمپانی نگاهی کوتاه بیندازیم، واقعاً بی انصافی است که GTAV‌ را شایسته این القاب ندانیم.

     

Rockstar پیش از این با GTAIV‌ توانست استانداردهای موجود را در میان بازی های Open-World جابجا کند و بعد از آن موفق ترین بازی Western را با نام Red Dead Redemption‌ شکل دهد. سپس با Max Payne 3 بازگشتی درخور و شکوهمند برای یک قهرمان محبوب و بازنشسته ترتیب داد و این ها چیزی نیست که بشود به راحتی از کنارشان گذشت. اگر سیر صعودی بازی های Rockstar از GTAIV‌ تا GTAV‌ را ملاک قرار دهیم، همین بس که با بزرگترین پروژه تاریخ این شرکت آن هم در پایان نسل مواجه هستیم. یکی از نکات مثبت نسخه های متفاوت این سری، متغیر بودن شخصیت های قابل بازی آن ها بوده که Rockstar به خوبی توانسته شخصیت های متفاوت و متعددی برای این مجموعه خلق کند.

GTAV‌ با هدف قرار دادن فرهنگ و ناهنجاری جوامع غربی، وقایع داستانی بازی را به Los Santos و خیابان های بی رحمش کشیده است. البته این شهر با آن نمونه ای که پیش از این در GTA: San Andreas‌ دیده شده، تفاوت بسیاری دارد. Los Santos بسیار گسترده تر است و با جزئیات باورنکردنی ای همراه است که در بر گیرنده بزرگترین دنیای موجود در این سری بازی ها است. ماجراهای بازی حول محور ۳ شخصیت اصلی با نام های مایکل (Michael)، ترور (Trevor) و فرانکلین (Franklin) است که هر کدام دارای ویژگی های شخصیتی متفاوتی هستند و دنیای بازی بصورت متفاوتی از دیدگاه این ۳ نفر از ۳ طبقه مختلف جامعه روایت خواهد شد.

گفته شده که هر ۳ شخصیت با یکدیگر در ارتباط و بصورت مشترک یا انفرادی داستان بازی را پیش می برند که این امر در طول تاریخ این سری بی سابقه بوده است. همانند گذشته، اهداف و مأموریت های اصلی و فرعی در داستان وجود دارند که در بخش اصلی، هر ۳ شخصیت به طرق مختلف حضور خواهند داشت و هر کدام نقشی را ایفا خواهند کرد. نکته مثبتی که بسیار خوشایند به نظر می رسد، امکان جابجایی در میان هر ۳ شخصیت در هر بازه زمانی در وقایع خواهد بود که این اجازه را می دهد تا بازیکن هر بخش از داستان را از دید یک شخصیت دنبال کند و این امر یک استثناء در میان عناوین اینچنینی محسوب می شود.

اولین و اصلی ترین شخصیت بازی، مایکل ۴۰ ساله است که تجربه بسیاری دارد و به نوعی مغز متفکر گروه در طول مأموریت ها خواهد بود. او صاحب خانواده ای است که دوران بحرانی خود را پشت سر می گذارد و گویی حتی در زندگی مشترکش هم به بن بست برخورد کرده است. سازندگان تمرکز بسیاری روی شخصیت او داشته اند که به نظر می رسد قرار است تداعی کننده شخصیت های برتر نسخه های قبلی باشد. دومین شخصیت بازی، ترور است که به عنوان دست راست مایکل در گروه، ایفای نقش می کند. او دچار اختلالات روحی و روانی شده و این مورد بر زندگی روزمره وی تأثیرات بسیاری گذاشته است. به نظر می رسد که عواقب این اختلالات در داستان نقش مهمی داشته باشد.

سومین و آخرین شخصیت بازی، فرانکلین است که به عنوان یکی از مزدوران و عوامل دلالی اتومبیل در ایالات متحده از آن یاد می شود. هر ۳ شخصیت دارای سرگذشت و داستانی متفاوت در دنیای بازی هستند که در تبدیل شدن آن ها به بزرگترین تبهکاران شهر بی تأثیر نبوده است. متأسفانه تا کنون هیچگونه ویدیوئی از گیم پلی بازی پخش نشده، اما طبق اطلاعات موجود، GTAV از هر نظر یک پیشرفت محسوب می شود. همانطور که گفته شد، هر ۳ شخصیت در مأموریت های اصلی بازی حضور خواهند داشت و عهده دار نقشی خواهند بود.

به عنوان مثال، اگر در جریان بازی، توسط گشت های پلیس تحت تعقیب قرار بگیرید، می توانید در نقش راننده، پلیس ها را گمراه کنید یا اینکه با استفاده از منوی Switch Characters جابجا شده و در نقش شخص دوم از یک مکان ناشناس با اسلحه دوربرد اتومبیل های پلیس را از دور خارج کنید یا اینکه به وسیله نفر سوم، از آسمان با بهره گیری از یک هلیکوپتر مانع پیشروی پلیس ها شده و شخص مورد تعقیب را فراری دهید. از این قبیل همکاری ها در جریان بازی به وفور اتفاق خواهد افتاد و در واقع هسته گیم پلی GTAV‌ را همکاری گروهی در پیشبرد اهداف تشکیل می دهد. محیط های بازی مقیاسی بزرگتر از آخرین بازی های Open-World این کمپانی دارد که حتی تصور آن هم عالی به نظر می رسد. محیط ها با جزئیات بسیار زیاد طراحی شده و اعمال NPC‌های بیشمار که گفته می شود تعداد آن ها از ۱۰۰ نفر در هر صحنه تجاوز می کند، کاملاً عادی و طبیعی خواهد بود.

سازندگان مدعی شده اند که زندگی حتی در میان آب دریاها و کف اقیانوس ها هم جاری است و علاوه بر انسان ها حیوانات نیز در دنیای بازی وجود خواهند داشت. تنوع و تعداد وسایل تقلیه موجود در GTAV که همیشه از علل محبوبیت این سری بوده، سرسام آور است و گفته شده که حتی برای طراحی دوچرخه ها هم از مدل های بسیاری استفاده شده است. همچنین سیستم کنترل وسایل نقلیه هم دستخوش تغییرات مثبتی شده و در بالاترین سطح در سری خود قرار می گیرد. چنانکه به نظر می رسد GTAV‌ حتی عناوین مسابقه ای سال را نیز به مبارزه طلبیده است. نکته ای که گیم پلی بازی را واقع گرایانه جلوه می دهد، وجود باک بنزین موجود در آن در اتومبیل ها است که امکان دارد هر لحظه تمام شود و برای از سرگیری حرکت، باید مجدداً سوخت گیری کرد.

در ادامه، همچون گذشته سیستم مبارزات تن به تن و با استفاده از سلاح سرد و گرم در بازی وجود دارد که اصلاحاتی در این بخش نیز اعمال شده و نسبت به گذشته در سطح بهتری قرار دارد. البته متأسفانه هیچگونه مستندات تصویری برای گفته های ما وجود ندارد و تمامی نکات ذکر شده از گفتگوهای به ثبت رسیده با سازندگان بازی و اطلاعات فاش شده آن منقول است. به طور کلی، باید اعتراف کرد که بهبودهای حاصل شده بسیار عالی و تحسین برانگیز بوده و قطعاً دوباره رضایت طرفداران بازی را به دنبال خواهد داشت.

GTAV‌ مانند سایر بازی Rockstar در نسل هفتم از موتور قدرتمند RAGE بهره برده که دستخوش اصلاحات تازه ای هم شده است. در ضمن نباید فراموش کرد که Max Payne 3 در سال ۲۰۱۲ یکی از برترین بازی های گرافیکی سال بود و قطعاً GTAV از نظر گرافیکی فوق العاده خواهد بود. اینگونه که به نظر می رسد، GTAV این پتانسل را دارد که به بزرگترین پروژه تاریخ دو شرکت Rockstar و Take-Two تبدیل شود و اوج تکامل بازی های Open-World را به نمایش درآورد. لیست بلند بالای نکات مثبت، این بازی را در رتبه اول بسیاری از نشریات و منابع معتبر قرار می دهد. GTAV در تابستان سال جاری برای کنسول های نسل هفتم عرضه می شود و این قابلیت را دارد که به یکی از بهترین بازی های نسل تبدیل شود.

اشتراک گذاری در FaceBook اشتراک گذاری در Twitter google +
  1. Will.i.am می‌گه:

    فکر کنم این عنوان چیزی بین بازی و زندگیست

  2. Salar می‌گه:

    بنظر میاد گرافیک خوبی داشته باشه الان GTA، GAT شده .